(Ορισμένες σκέψεις με αφορμή το «Re-Map KM»)
«Σε κάθε περίπτωση, η τέχνη και η λογοτεχνία περιλαμβάνουν πάρα πολλές ιδέες και εμπειρίες που είναι δύσκολο να συμφιλιωθούν με το υπάρχον πολιτικό σκηνικό. Ανακινούν επίσης ζητήματα ποιότητας ζωής σε έναν κόσμο όπου η ίδια η εμπειρία μοιάζει εύθραυστη και υποβαθμισμένη. Κατ’ αρχάς, πώς μπορείς μέσα σε τέτοιες συνθήκες να παράγεις αξιόλογη τέχνη; Δεν θα χρειαζόταν να αλλάξεις την κοινωνία για να διαπρέψεις ως καλλιτέχνης; Εξάλλου αυτοί που ασχολούνται με την τέχνη μιλούν τη γλώσσα της αξίας παρά του κόστους. Καταγίνονται με έργα που το βάθος και η έντασή τους εκθέτουν την ένδεια της καθημερινής ζωής σε μια κοινωνία που έχει ψύχωση με την αγορά. Επίσης, έχουν εκπαιδευτεί να οραματίζονται εναλλακτικές στην υπάρχουσα πραγματικότητα. Η τέχνη ενθαρρύνει τις φαντασιώσεις και τις επιθυμίες. Για όλους αυτούς τους λόγους, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί είναι πιο πιθανόν να στήσουν οδοφράγματα οι φοιτητές των καλών τεχνών ή της αγγλικής φιλολογίας παρά εκείνοι της σχολής χημικών μηχανικών.»
- Terry Eagleton, Μετά τη θεωρία, σσ. 56-57
Είναι μια τέχνη μεταμοντέρνα· μεταμοντέρνα με την έννοια ότι δεν νομιμοποιεί τον εαυτό της να εκφράσει τίποτε άλλο πέρα από την ίδια την αδυναμία που αισθάνεται να εκφράσει οτιδήποτε. Η επίγνωση της απώλειας του νοήματος, που το ίδιο το έργο ενσωματώνει ως προϋπόθεση κατανόησής του, το καθιστά ισότιμο με το φετιχοποιημένο εμπόρευμα, μια αφηρημένη οντότητα που συγκεράζει κάθε πιθανό νόημα ως γενική ανταλλάξιμη αξία. Η ανοιχτή ερμηνεία είναι όπως μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ. Μπορείς να διαλέξεις αυτό που ταιριάζει στις ανάγκες και τις επιθυμίες σου, είναι απλώς θέμα γούστου (και αγοραστικής δυνατότητας φυσικά).
Η τροπή που πήραν τα πράγματα ήταν εν πολλοίς αναμενόμενη για όποιον έχει αντιληφθεί ότι, έτσι κι αλλιώς, το τέλος της τέχνης έχει επέλθει ήδη από τη δεκαετία του ’70, μαζί με τα τελευταία σκιρτήματα της ριζοσπαστικής πολιτικής. («Η τελευταία περίοδος της φαινομενικής της δόξας [της τέχνης] έληξε στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, οπότε και έπαψαν να εμφανίζονται νέες πρωτοποριακές τάσεις. Έκτοτε, το μόνο που συναντούμε είναι ανακυκλώσεις μεμονωμένων και εκφυλισμένων θραυσμάτων της τέχνης του παρελθόντος» Anselm Jappe, Το τέλος της τέχνης στον Αντόρνο και τον Ντεμπόρ, σ. 33. Κατά τον Γκυ Ντεμπόρ, το τέλος αυτό τοποθετείται ακόμα πιο νωρίς, ήδη από τη δεκαετία του ’30, με τον εκφυλισμό του Σουρεαλισμού σε ακίνδυνη πολιτικά ρητορική. Για τον συγγραφέα της Κοινωνίας του θεάματος η τέχνη πρέπει να ξεπεραστεί, όπως άλλωστε και η πολιτική αφού αμφότερες απορροφήθηκαν στο θέαμα, στο φετιχισμό δηλαδή του εμπορεύματος.) Στο πλαίσιο της κοινωνικής κατανομής των ρόλων κατά την εποχή της ολοκληρωτικής επικράτησης του καπιταλισμού, η τέχνη δεν είναι δυνατόν να αναβιώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που κατείχε κάποτε στην αστική συνείδηση, όσο κι αν κάποιοι θέλουν διακαώς να πιστεύουν το αντίθετο. Τώρα η τέχνη μπορεί να εμφανίζεται μόνο ως ένας ακόμη χαρακτήρας του πολυπρόσωπου έργου που σκηνοθετείται από την αγορά. Τέχνη και διασκέδαση, τέχνη και μόδα, τέχνη και αρχιτεκτονική, τέχνη και αθλητισμός… Ο συμπλεκτικός σύνδεσμος «και» είναι το δεκανίκι που χρειάζεται τώρα η τέχνη για να νομιμοποιηθεί στη συνείδηση ενός «αποκεντρωμένου», ολοένα και πιο απαιτητικού για την άμεση εκπλήρωση των επιθυμιών του κοινού. Η τέχνη θέλει να είναι πράγματι «σύγχρονη», με έναν καθαρά χρονικό προσδιορισμό που δεν διαφέρει κατά πολύ από την «νεωτερική» συνείδηση του μοντέρνου. Το παρόν, το «τώρα», η συνεχώς διαφεύγουσα στιγμή είναι το κελί που δεσμεύει τελικά κάθε εκπλήρωση της επιθυμίας και διατηρεί αέναα την προσδοκία. Σε αντίθεση με τη μοντέρνα τέχνη όμως, η αδυναμία της σύγχρονης τέχνης να οραματιστεί το μέλλον δεν την καθιστά επίκαιρη (με την έννοια της αιχμής που διατρυπά το παρόν για να αποκαλύψει τις δυνατότητές του για ένα διαφορετικό μέλλον) αλλά εφήμερη, απλώς συγκαιρική, του συρμού, ένα ακόμα προϊόν προς άμεση κατανάλωση. Με λίγα λόγια, όσο κι αν ισχυρίζεται ότι θέλει να είναι «πολιτική», η σύγχρονη τέχνη δεν είναι παρά η πλήρης υπαγωγή του πολιτικού στο αισθητικό και η κατ’ αυτόν τον τρόπο παντελής ακύρωσή του. Οι κραδασμοί που προκαλεί ο κοινωνικός ανταγωνισμός βρίσκουν στη σύγχρονη τέχνη ένα ανάχωμα που δεν θα τους επιτρέψει να γίνουν επικίνδυνα ισχυροί για την ισχύουσα τάξη πραγμάτων.
Όμως, όταν μιλάμε για τέχνη και πολιτική πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, παραδείγματος χάρη, ότι η ιστορική πρωτοπορία διαδραμάτισε έναν διττό ιστορικό ρόλο. Από τη μια, επαναστάτησε διεξάγοντας έναν πολυμέτωπο αγώνα κατά της αστικής τέχνης και του αστικού πολιτισμού εν γένει, καταστρέφοντας με επαναστατική μανία τις αξίες και τα θεμέλιά του. Από την άλλη, αυτή ακριβώς η καταστροφή, βοήθησε τον καπιταλισμό να απαλλαγεί από κάθε προ-καπιταλιστικό κοινωνικό μόρφωμα που ορθωνόταν ως εμπόδιο στα επεκτατικά του σχέδια και στις μεταμορφώσεις του. Ό,τι έκανε η μοντέρνα τέχνη σε συμβολικό επίπεδο, το έκανε η αγορά στο πραγματικό πεδίο της ζωής. Αναπόφευκτα, λοιπόν, «η ριζική επίθεση στις παγιωμένες ιεραρχίες αξιών έφτασε να συγχέεται με την επαναστατική ισοπέδωση όλων των αξιών, γνωστή και ως αγορά» (Terry Eageton, Μετά τη θεωρία, σ. 98). Υπάρχει ένας αδιόρατος συνδετικός ιστός που ενώνει την πρωτοπορία με την μετα-πρωτοπορία και τη σύγχρονη, μεταμοντέρνα τέχνη. Κι αυτή είναι η αφομοιωτική ικανότητα της αγοράς και η αναμορφωτική δύναμή της που σταδιακά επικράτησε. Οι δυνάμεις της οπισθοφυλακής που προσπάθησαν να υπερασπιστούν με τις πενιχρές δυνάμεις τους την ανατρεπτική σημασία της τέχνης, είτε υποστηρίζοντας την αυτονομία της (Αντόρνο) είτε επιδιώκοντας το ξεπέρασμά της (Ντεμπόρ), ηττήθηκαν κατά κράτος, και το αδιόρατο νήμα έγινε πλέον ο ομφάλιος λώρος που θρέφει τη σχέση τέχνης και αγοράς.
Υπ’ αυτές τις συνθήκες, είναι αν μη τι άλλο υποκριτικό να δηλώνουμε ότι μας καταπλήσσει η αγαστή συνεργασία της τέχνης με αμιγώς οικονομικά συμφέροντα, σε κοινά παιχνίδια «ανάπλασης», «αναμόρφωσης» και «ανα-χαρτογράφησης» περιοχών της πόλης, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στην περίπτωση της διοργάνωσης «Re-Μap KM» (www.remapkm.com). Και αυτή η διαπίστωση δεν συγκαλύπτει κάποιο είδος κυνισμού. Αντίθετα, νομίζω ότι απόλυτα κυνική είναι η δήλωση της συντονίστριας της διοργάνωσης Χλόης Βαϊτσιου, η οποία στο κείμενό της στο ενημερωτικό έντυπο της διοργάνωσης επικαλείται έναν όρο με συγκεκριμένη ιστορική σημασία, την «ψυχογεωγραφία», προκειμένου να προσδώσει κατ’ αναλογία μια πατίνα επαναστατικότητας και να επενδύσει με το απαραίτητο στους καιρούς μας «κριτικό» πνεύμα μια κατά τα άλλα πεζή και απροκάλυπτα εμπορική διοργάνωση που χρησιμοποιείται ως βιτρίνα για τον μεταμοντέρνο εξωραϊσμό της περιοχής και την κατακόρυφη άνοδο της αξίας της. Δεν είναι ωστόσο πρωτοφανής αυτή η κατάχρηση των εννοιών. Έχουν προηγηθεί αρκετές κακόγουστες απόπειρες οικειοποίησης εννοιών που καταντούν κενό κέλυφος στα νέα, ανιστορικά συμφραζόμενα στα οποία χρησιμοποιούνται (βλ. π.χ. τις πρόσφατες εκθέσεις «Panic Room», «Anathena», «Ό,τι απομένει είναι μέλλον», κ.ά). Είναι απόλυτα ενδεικτικό σημείο των καιρών και αδιάψευστο πειστήριο για την κατάσταση αφασίας στην οποία έχει περιπέσει η σύγχρονη τέχνη το ότι συγκαλύπτει ανενδοίαστα τις επενδυτικές δραστηριότητες που μεταμφιέζονται αίφνης σε «καλλιτεχνικό πρόγραμμα» και φιλοδοξούν να μεταμορφώσουν σε θεματικό πάρκο («Ο Θαυμαστός Κόσμος της Σύγχρονης Τέχνης») ολόκληρες περιοχές.
Το αν αληθεύουν τα όσα καταγγέλλονται για τις πρακτικές που ακολούθησε ο συγκεκριμένος επενδυτής προκειμένου να διασφαλίσει την αλλαγή της χρήσης των χώρων που φιλοξενούν τις γκαλερί, μένει να αποδειχτεί. Δεν νομίζω ότι είναι σκόπιμο και πολιτικά αποτελεσματικό να συζητάμε με βάση ατεκμηρίωτες υποθέσεις, εικασίες και φήμες. Είναι πολύ πιθανό ο επενδυτής να έπραξε πράγματι όσα του καταμαρτυρούν (βλ. επ’ αυτού το κείμενο της Ελένης Τζιρτζιλάκη «Το “Remap KM” και ο εκτοπισμός των κατοίκων στην περιοχή Κεραμεικός - Μεταξουργείο»). Δεν είναι και πολύ δύσκολο να σκεφτεί κανείς τον πιθανό συλλογισμό. Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι οι φτωχοί, οι πόρνες, οι πρεζάκηδες, οι πρόσφυγες, οι λαθρομετανάστες, οι απόκληροι, οι άστεγοι, οι καταληψίες είναι σαν τα κουνούπια: πολύ ενοχλητικοί και συν τοις άλλοις άχρηστοι αφού, εκτός του ότι υποβαθμίζουν με την παρουσία τους την περιοχή, δεν έχουν καν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην καταναλωτική ευωχία. Κι όταν κάτι είναι πολύ ενοχλητικό ή περιττό φροντίζεις ν’ απομακρυνθείς από αυτό, να το διώξεις ή να το πετάξεις. (Αλλά, ακόμα κι αν κανείς δεν εκδιώχθηκε από την περιοχή, αργά ή γρήγορα οι περισσότεροι κάτοικοί της θα αναγκαστούν να την εγκαταλείψουν «οικιοθελώς». Αν τα σχέδια ανάπλασης προχωρήσουν το κόστος ζωής στην περιοχή θα γίνει δυσβάσταχτο για τους περισσότερους. Αναμφίβολα θα υπάρξουν και κάποιοι κερδισμένοι απ’ όλη αυτή την ιστορία, χωρίς αυτή η προοπτική να αλλάζει στο ελάχιστο την γενικότερη εικόνα.) Το καπιταλιστικό ήθος δεν συμπεριλαμβάνει την συμπόνια παρά μόνο με τη μορφή της φιλανθρωπίας. Μπορείς να εκμεταλλεύεσαι χιλιάδες εργαζόμενους, να διασπαθίζεις το δημόσιο χρήμα, να καταστρέφεις οικονομίες και κοινότητες ανά τον κόσμο, να κατασπαταλάς τους φυσικούς πόρους και να ρημάζεις τη φύση· αρκεί να εκδηλώνεις που και που την «ευαισθησία» σου, χορηγώντας μια εκδήλωση σύγχρονης τέχνης, ή ενισχύοντας οικονομικά το ανθρωπιστικό έργο μιας ΜΚΟ. Είναι η χαρακτηριστική υποκρισία που η μεταμοντέρνα κουλτούρα κληρονόμησε από την αστική. Το χάσμα που χωρίζει τις διακηρύξεις από τα έργα είναι αγεφύρωτο. Ο καπιταλισμός υπήρξε η μήτρα του Διαφωτισμού και της νεωτερικότητας και όχι το αντίστροφο. Αυτό σημαίνει ότι το εμπόρευμα είχε επικρατήσει πριν καν διεκδικήσει και επιβάλει δυναμικά την πλήρη ηγεμονία του. Έτσι, δεν μας φαίνεται διόλου αντιφατικό να εκθέτουμε στην γκαλερί μας έργα που πραγματεύονται την ετερότητα, την παρέκκλιση, τον αποκλεισμό, την επανάσταση, την ουτοπία· μπορούμε να είμαστε όσο «αντισυμβατικοί» και «ριζοσπάστες» θέλουμε στις διακηρύξεις μας, όμως, όταν βρεθούμε αντιμέτωποι με μια πραγματική ηθική κρίση, μέσα στο πραγματικό κοινωνικό πλαίσιο του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής και των κοινωνικών σχέσεων που διαμορφώνει, τα αντανακλαστικά μας αμβλύνονται και προτιμούμε να αποφύγουμε τη δέσμευση της επιλογής. Τότε η αλήθεια γίνεται μια θολή, σχετική έννοια. Οι πραγματικές κοινωνικές ανισότητες και οι συγκρούσεις δεν μας αφορούν. Ούτε μας αφορούν η εκμετάλλευση και η καταπίεση. Έτσι έχουν τα πράγματα και καμία δύναμη δεν μπορεί να τα αλλάξει. Το μόνο που μας απομένει είναι να καταφύγουμε στην «αυτονομία» της τέχνης, να ταμπουρωθούμε και να πολεμήσουμε (μάλλον με άσφαιρα πυρά) για την «ανεξαρτησία» μας, για τα «αμόλυντα» πιστεύω μας. Η ολίσθηση από τη μία θέση στην άλλη, από την λαϊκίστικη συμπερίληψη του ευρέως κοινού ως την ελιτίστικη αυτονομία της τέχνης για την τέχνη, δεν είναι μια διαλεκτική διαδικασία, είναι μια οπορτουνιστική τακτική παραλλαγής και καμουφλάζ. Μια ακόμα απόδειξη ότι η σύγχρονη τέχνη στοχεύει στο κενό, ότι δεν είναι παρά μια αυταπάτη που συντηρούμε για λόγους διαφυγής από τις πραγματικές υποχρεώσεις μας απέναντι στον κόσμο.
Έτσι, τα λόγια του Terry Eagleton που προτάσσονται στην αρχή αυτού του κειμένου ηχούν στα δικά μας αυτιά μάλλον ως ειρωνεία, αν και δεν είναι αυτή η δική του πρόθεση. Παρατηρώντας τα όσα διαμείβονται σήμερα στην αποκαλούμενη «νέα ελληνική σκηνή» η υποψία μας περί ειρωνείας μπορεί να μετατραπεί αβίαστα σε καταφατικό συμπέρασμα. Λαμβάνοντας υπόψη μας τα πραγματικά γεγονότα, τις πράξεις, τις δηλώσεις, τις συμπεριφορές και τις αντιδράσεις των ατόμων που κινούνται στον χώρο, οι παρατηρήσεις του Eagleton μπορούν να εκληφθούν μόνο ειρωνικά.
Το «καλλιτεχνικό πρόγραμμα Re-Map KM» δεν είναι μια μεμονωμένη αστοχία, ένα ατυχές περιστατικό. Είναι ένα ακόμα σύμπτωμα μιας προχωρημένης ήδη ασθένειας. Είναι ο πυρετός που σιγοψήνει τους όψιμα αναδυόμενους επαγγελματίες του χώρου· η κάψα τους να διευρύνουν με κάθε τίμημα το κοινό της σύγχρονης τέχνης, άρα και την επιρροή τους, πέρα από το περιορισμένο κοινό των «φιλότεχνων». Η τέχνη φιλοδοξεί και πάλι να προσεγγίσει τη ζωή, αλλά με έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο από ότι το ήθελε κάποτε. Δεν θέλει να αλλάξει την καθημερινή ζωή, θέλει να την αποικήσει για να στρογγυλέψει και να εξομαλύνει τις αντιθέσεις της, να επικυρώσει τη συναίνεση. Η σαγήνη του εμπορεύματος, η παρασιτική του διαμεσολάβηση σε κάθε ανθρώπινη σχέση αλλά και σε κάθε σχέση του ανθρώπου με τον κόσμο (η φετιχοποίηση) υπερκέρασε κάθε δυνατή προωθημένη θέση της σύγχρονης τέχνης, αποκαλύπτοντας την κατάσταση πλήρους αδυναμίας της να διαφύγει από την ηγεμονία του. Αρκείται έτσι η τέχνη στο ρόλο του διαφημιστή στη σφαίρα της επικοινωνίας, μεταφράζοντας τις κάποτε επαναστατικές κραυγές της στη γλώσσα της εργαλειακής ορθολογικότητας. Πρόκειται για μια ακόμα φάση της αυτοϋπονόμευσης της τέχνης εφόσον η τέχνη επιδιώκει πλέον να είναι χρήσιμη, αποτελεσματική. Ένας πραγματικά ειρωνικός τρόπος να προσεγγίσει τη ζωή.
Το αποτέλεσμα, καταμετρούμενο πάντοτε ποσοτικά, σέρνει το ιδεολόγημα της «ανάπτυξης» από τη μύτη. Η περιοχή Κεραμεικού - Μεταξουργείου είναι «υποβαθμισμένη» και πρέπει, είναι σχεδόν ηθικό χρέος μας, να την «αναπτύξουμε». Αν εμπιστευόμαστε το ιδιωτικό συμφέρον έστω και κατά το ελάχιστο, θα πρέπει αντίθετα να αναρωτιόμαστε αν, πέρα από τα προφανή, η ίδια η έννοια της «ανάπτυξης» δεν είναι, τρόπον τινά, μια «μεταφυσική» έννοια καθώς αναφέρεται σε μια υπερβατικώς καθορισμένη «ουσία» της κοινωνίας και των μελών της: την με κάθε τίμημα διεύρυνση της οικονομικής ευημερίας ως καθολική έννοια και καταστατική, «φυσική» συνθήκη της ανθρώπινης ύπαρξης. Η αποδοχή της ανάπτυξης ως αξιωματικής συνθήκης για την ευημερία των ανθρώπων (και των πόλεων) υπονοεί το αναπόδραστο από το σύστημα που της επιτρέπει να ευδοκιμεί: τον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής.
Θα μπορούσε κανείς να υπενθυμίσει, με απλοϊκό ίσως τρόπο, ότι η «ανάπτυξη» δεν είναι παρά μία έννοια που οι οικονομικές και πολιτικές ελίτ χρησιμοποιούν για να χειραγωγούν την κοινωνία και να επιβάλλουν τα δικά τους συμφέροντα. Αν δεχτούμε την παραδοσιακή επιχειρηματολογία του οικονομικού φιλελευθερισμού, οι λίγοι «προικισμένοι», «τολμηροί», «οραματιστές», υποκινούμενοι φυσικά από ίδιον όφελος, παράγουν τον πλούτο ο οποίος, αφού οι ίδιοι καρπωθούν δικαιωματικά –ως παραγωγοί του- το μεγαλύτερο μερίδιο, διαχέεται σε όλη την υπόλοιπη κοινωνία και ανεβάζει το συνολικό επίπεδο ευημερίας της. Έτσι, η έννοια της ανάπτυξης δεν εκλαμβάνεται ως μέρος της συστημικής δομής των καπιταλιστικών αγορών και των επενδυτικών αποφάσεων μέσα στο πλαίσιο του ανταγωνισμού της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και του καταμερισμού των ρόλων σε αυτή, αλλά ως μια δυναμική που εξαρτάται και ορίζεται αποκλειστικά από πρωτοβουλίες ατόμων, των επιχειρηματιών. Να λοιπόν πώς η «επανα-χαρτογράφηση» μιας περιοχής μπορεί να «αθωώνει» το σύστημα. Η κοινή αντίληψη λέει ότι η δυναμική της ιδιωτικής πρωτοβουλίας διαμορφώνει τις προϋποθέσεις της αλλαγής. Αν το κέρδος είναι η πεμπτουσία της επιχειρηματικής δράσης κάθε τακτική που το εξασφαλίζει είναι θεμιτή. Μια τέτοια προσέγγιση παραβλέπει εσκεμμένα μέσω της αφαίρεσης την επιβολή του ιδιωτικού επί του δημόσιου συμφέροντος. Το κεφάλαιο δεν έχει ηθική κι έτσι χλευάζει έμπρακτα κάθε ηθική πρόταση την ίδια στιγμή που τη διατυπώνει και προσπαθεί να την επιβάλει στην κοινωνία. Αυτό δεν σημαίνει ότι καμία ηθική πρόταση δεν μπορεί να είναι έγκυρη. Όποιος ενδιαφέρεται για την απελευθέρωση και τη δίκαιη κοινωνία αναγνωρίζει τη σημασία της ηθικής.
Το θέμα όμως δεν είναι η γνώση αυτής της κατάστασης αλλά η επίγνωσή αυτής μας της γνώσης. Μόνο αυτή η επίγνωση του ότι γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει ενώ με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συμμετέχουμε μπορεί να μας βγάλει από το αδιέξοδο. Η επαναστατική δράση, η κριτική σκέψη και η έμπρακτη εναντίωση παραμένουν τα όπλα μας απέναντι στον εχθρό και την ισοπέδωση με την οποία απειλεί την κοινωνία.
«Ο πολιτικός αγώνας που εκδηλώνεται σε αυτό το σημείο είναι ανάμεσα σ’ αυτούς που επιθυμούν να εκτρέψουν τις δυνάμεις παραγωγής, με σκοπό να αποτελέσει η κοινωνική ζωή ικανοποιητικό αυτοσκοπό, και σε εκείνους που, κινδυνεύοντας να χάσουν πολλά από αυτή την προοπτική, της αντιστέκονται καταφεύγοντας στη βία και τη χειραγώγηση. Στην υπηρεσία αυτής της χειραγώγησης ορισμένες πτυχές του πολιτισμού μπορούν να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης, προκειμένου να οριστούν εκ νέου οι έννοιες δύναμη, νόμος, ελευθερία και υποκειμενικότητα, με τέτοιον τρόπο, ώστε να συμβάλουν στη διατήρηση του δεδομένου κοινωνικού συστήματος. Έτσι, ξεκινά μια διαμάχη ανάμεσα σε δύο αντίθετες αντιλήψεις για το αισθητικό: η μία φαντάζει σαν μια εικόνα χειραφέτησης και η άλλη σαν επικύρωση της κυριαρχίας.» (Terry Eagleton, Η Ιδεολογία του Αισθητικού, σ. 495.)
Σε μας απομένει να πάρουμε ξεκάθαρη θέση και να επιλέξουμε την αντίληψη που θεωρούμε σωστή. Αν θέλουμε να διατηρήσουμε ζωντανή την όποια ελπίδα απελευθέρωσης οφείλουμε, με κάθε τρόπο, να ξεπεράσουμε την εποχή της σύγχυσης.
17 σχόλια:
Εντάξει , η τέχνη είναι ένας μηχανισμός inclusion και exclusion. Γνωστά αυτά. Για την ανάπτυξη και την πατρίδα. Αλλά τελικά οι μόνοι που αντιστέκονται είναι οι junkies που σταματούν την ΄΄ανάπτυξη΄΄ μέσα στις φλέβες τους σε συνεχές ωράριο και με υπερωρίες. Ας τους μιμηθούμε.
Void Network
(Theory,Utopia,Empathy,Ephemeral Arts)
http://voidnetwork.blogspot.com
In the last months we face the process of gentrification of the area Keramikos in the centre of Athens. What is called "gentrification" and is promoted by “right wing” media and life style magazines is nothing more than an attack of financial interests on a part of the urban space inhabited by social groups that face day by day the exploitation and suppression of what this society offers.
“Re-Map” is an artistic project (accommodated by the general programme of 1st Athens Biennial) and is an aggregate of artists and curators that search of great profit.
Their tactic is world known and it follows the same motives like all other cities: first the developers buy the buildings of the area…Then the police attack the squats of the area, and evict the poor people from the old buildings and finally the architects and the investors arrive. The curators, the investors, the artists, the journalists and the “fine-artistic crowd” all come from the same womb.
The “re-mapping” of the Keramikos area is the creation of a new space of consumerism for high-class white citizens that will accommodate high-class artists, businessmen and the new cultural and financial elite.
The arising of this type of human, a post-modern pathetic bourgeois, wonders around from gallery to gallery and from luxury restaurant to high luxury hotels and night clubs,
“ is a symptom included in this society of apathy and luxurious misery, a society ruled bythe insignificant. The authoritarian ideology parades everywhere and expands the capitalistic desert, the civilization of apathy, the a-political immorality and theintellectual” stupidity. The neo-yuppies try to keep a progressive, trendy and civilizedface but they are not fooling us. They are ruthless careerists searching only forsuccess and money.They can not dream, they can not offer, they can not share... They can not love, they cannot challenge, they can not revolt, they can not help us to the liberation of the society from exploitation, suffering and ignorance…They will face our last powers…They will find us in front of them…
Κενό Δίκτυο
(Θεωρία,Ουτοπία,Συναίσθηση,Εφήμερες Τέχνες)
http://voidnetwork.blogspot.com
Τους τελευταίους μήνες βρισκόμαστε μπροστά στη διαδικασία «ανάπλασης» της περιοχής του Κεραμεικού. Αυτό που ονομάζεται «ανάπλαση», και που ενισχύεται σαν προσπάθεια από δεξιές φυλάδες τύπου Lifo και διάφορα άλλα life style περιοδικά , είναι μια επίθεση των οικονομικών συμφερόντων σε ένα τμήμα του αστικού χώρου που κατοικείται από κοινωνικές ομάδες που καθημερινά βιώνουν με το χειρότερο τρόπο την καταπίεση και την εκμετάλλευση που η κοινωνία αυτή τους προσφέρει απλόχερα.
Το ReMap είναι ένα «αρτίστικο ψυχογεωγραφικό (έλεος!) προτζεκτ» που φιλοξενήται στο γενικότερο πρόγραμμα της 1ης Αθηναικής Μπιεννάλλε και δεν είναι τίποτε άλλο από μια σύμπραξη «καλλιτεχνών» και «επιμελητών» με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος και την επιτυχία(!).
Η τακτική είναι γνωστή και ακολουθεί και εδώ το ίδιο μοτίβο όπως και σε όλες τις άλλες πόλεις του κόσμου : πρώτα αγοράζονται όλα τα κτίρια μιας περιοχής. Στη συνέχεια η αστυνομία επιτήθεται στις καταλήψεις και γίνονται εξώσεις στους φτωχούς κατοίκους που δεν φεύγουν οικειοθελώς. Έπειτα εισβάλλουν οι επενδυτές, οι «ντιζαϊνερς», οι κατασκευαστικές εταιρίες και οι αρχιτέκτονες. Οι επενδυτές, οι επιμελητές, οι δημοσιογράφοι και το φιλοθεάμων καλλιεργημένο κοινό τους προέρχονται από την ίδια μήτρα.
Σκοπός της «ανάπλασης» του Κεραμεικού είναι η δημιουργία μιας νέας ζώνης “ανάπτυξης” και καταναλωτισμού για λευκούς, πλούσιους «αρτίστες», επιχειρηματιές και γενικά τη νέα οικονομική και «πνευματική» ελίτ σε μια περιοχή η οποία θα πλασάρεται ως το νέο στέκι κουλτουριάρηδων και ψαγμένων καλλιτεχνών με άποψη.
Η ανάδυση του συγκεκριμένου «τύπου» ανθρώπου, ενός μεταμοντέρνου φλώρου που περιφέρεται από γκαλερί σε γκαλερί και από τον ένα «πολυχώρο» στον άλλο,
από τα κυριλέ εστιατόρια στα luxury hotels και τα night clubs είναι ένα σύμπτωμα σύμφυτο με μια κοινωνία στην οποία κυριαρχεί η απάθεια, η πολυτελής μιζέρια και η ασημαντότητα. Η κυρίαρχη ιδεολογία ακονίζει τα νύχια της και προελαύνει παντού εξαπλώνοντας την καπιταλιστική έρημο και τον πολιτισμό της απάθειας, του απολιτίκ και της βλακείας. Οι νεο-γιάπιδες εμφανίζονται παντού με προοδευτικό, τρέντι και κουλτουριάρικο προσωπείο αλλά δεν πρέπει να μας ξεγελούν. Όντας οι ίδιοι αδίστακτοι καριερίστες, επιζητούν μόνο την κοινωνική καταξίωση και το χρήμα. Δεν μπορούν ούτε να οραματιστούν, ούτε να προτείνουν, δεν έχουν τίποτα να μοιραστούν μαζί μας και τίποτα να διεκδικήσουν για χάρη μας...Δεν μπορούν να ονειρευτούν, δεν μπορούν να θαυμάσουν και να ερωτευτούν, δεν έχουν τίποτα να προσφέρουν στον αγώνα για την κοινωνική απελευθέρωση από την άγνοια, την δυστυχία και την εκμετάλευση.
Θα συναντήσουνε λοιπόν τις τελευταίες μας μικρές δυνάμεις...
Θα μας βρουν μπροστά τους...
Συγγνώμη που πιθανόν να είμαι απληροφόρητος, αλλά το άλλο το κενό δίκτυο που συμμετέχει στην Μπιενάλε μπορεί να σας κάνει καμμιά μήνυση για οικειοποίηση του ονοματος...
Μωρη βλάχα Παπαρούνα που βρίζεις το δεξιό LIFO εσυ δεν εισαι που έδινες εκει συνεντευξη με τη κακασχημη μουράκλα σου;
πολύ ωραίο το κείμενο. κρίμα που αναιρείται εν μέρει ή μάλλον αποσημαινοποιείταιο απο το γεγγονός ότι δεν ασχολείται πρακτικά και θεωρητικά με το ζήτημα της αντίφασης. Το ότι δηλαδή οι πιο προωθημένες αναλύσεις εν τέλει προέρχονται απο την ίδια την κοιλιά του κήτους. Και κμας καταδικάζουν σε έναν ατέρμονα βρόγχο ασημαντότητας και νοηματικής μεταμοντέρνας λεηλασίας. Σε μια κυριαρχία του ψέμματος -απενεχοποιημένου. Κάτι σημαίνει ότι οι οι περισσότερες καταγγελίες μέχρι τώρα ήταν απο φορείς που συμμετείχαν στην όλη εμποροπανήγυρη. Απο την "αισθητική" καταγγελία των erasers, στη συνηθισμένη πασπαλισμένη με ανατρεπτικότητα μπουρδολογία του κενού και απο κει στην καταγγελία της νομαδικής αρχιτεκτονικής. Κοινός παρανομαστης: η συμμετοχή όλων τους στο όλο θέμα. υπήρξαν και άλλες καταγγελίες, μέσω indymedia ή προσωπικών επαφών, αλλά εν τέλει οι αναλύσεις που μένουν είναι κυρίως της νομ. αρχιτεκτονικής και οι περισσότερες πληροφορίες αναγράφονται στα μπλογκ των ηρέηζερς. Δεν ξέρω για εσάς, αλλά έχω την εντύπωση ότι δεν έχετε αρνηθεί έμπρακτα το όλο θέαμα της "τέχνης". Και όσο η κραυγαλέα αντίφαση της πράξης που αναιρεί τη θεωρία, ή μάλλον της θεωρίας που απενεχοποιεί την πράξη, δεν αναιρείται έμπρακτα, κερδιμσένοι θα ναι οι διάφοροι ρημαπ. Οπως άλλωστε φρόντισαν να τονίσουν και οι ίδιοι (του ρημαπ) στους εργάτες τους, έτσι ώστε να φτάσει μέσω αυτών στα κατάλληλα αυτιά, "τι κρίμα που τελικά δε μας την έπεσαν οι αναρχικοί. το περιμέναμε πως και πως".
Τι κρίμα, πράγματι. Γενικά
καλά θα μας τρελλάνετε; εσείς δεν κάνατε την έκδοση του καταλόγου της μπιενάλλε; destroy athens (indeed). και τώρα που μυριστήκατε ότι παίζει θέμα, επιστρατεύετε τον αντόρνο και τον μπένγιαμιν για μας κατεβάσετε και ανάλυση. έχουμε και τους άλλους του κενού να λένε "θα μας βρουν μπροστά τους". τους βρήκαν οι της μπιενάλλε μπροστά τους πράγματι, να ζητάν συνεχώς φραγκάκια για τις επιδοτούμενες απο τη μπιενάλλε αισθητικές τους παρεμβάσεις. Τελικά στην όλη υπόθεση, οι μόνοι τίμιοι είναι τα αφεντικά σας. Εσείς, οι δούλοι τους, μας έχετε φλομώσει στο ψέμμα.
Αηδία, αηδία, αηδία.
Γιατί σας κάνει εντύπωση αυτό? Οι εντρυφήσαντες στις καταστασιακές θεωρίες ανέκαθεν υπήρξαν τα δυσαρεστημένα παιδιά της αστικής τάξης και οι συμπότες τους από τον χώρο του εκάστοτε περιθωρίου απλώς ιδεολογικοποίησαν την εγκληματική τους ροπή. Την ίδια ώρα (σχεδόν σαράντα χρόνια πριν), τα καλύτερα κεφάλια των διευθυντάδων συνεδρίαζαν επί 24ωρου βάσεως με μοναδικό θέμα "πως να φτιάξουμε την δική μας αντιπολίτευση στα ίδια μας τα σχέδια, με μόνο στόχο να μην ξαναπιαστούμε στον ύπνο...". Μοιάζει σχεδόν τόσο μάταιο να προσπαθήσει κάποιος να υποδείξει στο Κενό (εγκεφάλου) Δίκτυο ότι αυτά που λέει και το πώς τα λέει είναι αέρας κοπανιστός και ότι μέσα στον αντεστραμμένο κόσμο του θεάματος, ο υποτιθέμενος ακτιβισμός τους δεν είναι παρά μια στιγμή της γενικευμένης απάθειας... Δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε πει πως το παραδοσιακό "ή αθώοι ή μαλάκες ή επικίνδυνοι" έχει πάψει να υφίσταται ως τρίλημμα - περαστικά σε όλους μας!...
άψογο! μόνο που αυτοί πλέον που ιδεολογοκοποιούν τις εγκληματικές τους τάσεις δεν είναι απο το χώρο του περιθωρίου, αλλά της γενικότερης ανατρεπτικής τέχνης. οι του περιθωρίου ούτε για συμπότες δεν τους ανέχονται.
Ακριβώς!
Σετ και γκέημ...
ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΕΟΚΥΝΙΣΜΟΣ η απονοηματοποίηση της πραγματικότητας
"Και μιλάς σαν προδότης - μετά απο ανηλεή βασανισμό". thomas ligotti
Για τη συγκάλυψη της λεηλασίας στην περιοχή του κεραμεικού, με άλλοθι την τέχνη και με παραπέτασμα καπνού την καταστασιακή ορολογία, έχουν ήδη ειπωθεί αρκετά. Το ρημαπ και ο υποτελής συνεργάτης του, μπιενάλλε, παίζουν τον τλευταίο μήνα το ρόλο του καλού και κακού μπάτσου. Αυτό που κάνει την όλη ξεφτίλα ακόμα πιο ανατριχιαστική είναι ότι οι αξιόλογες κριτικές δεν έλειψαν: αντίθετα εκφράστηκαν και κυκλοφόρησαν ευρέως. Με μόνη λεπτομέρεια ότι ήταν όλες γραμμένες απο συμμετέχοντες στην όλη φάση.
Η αισθητική παρέμβαση των ηρέηζερς και η πασπαλισμένη με λεηλατημένη επαναστατικότητα μπουρδολογία του κενού (εγκεφάλου) δικτύου (αμφότεροι συμμετέχοντες στο τιστρόυ άθενς) ακολουθήθηκαν απο την μακροσκελή -και πολύ καλή σε σημεία- ανάλυση-καταγγελία του φουτούρα (απο τις εκδόσεις του κυκλοφορεί ο κατάλογος ντιστρόυ άθενς). Είχε προηγηθεί η καταγγελία της νομαδικής αρχιτεκτονικής για τις αθλιότητες της ανάπτυξης στον κεραμεικό (οι της νομαδικής ήταν βέβαια απο τους πρώτους που έσπευσαν να ανοίξουν γκαλλερί στην εν λόγω περιοχή). Η κραυγαλέα αντίφαση της συμμετοχής και ταυτόχρονης σκληρής κριτικής σε ένα δρώμενο δεν έδειξε να απασχολεί κανέναν τους.
Θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς βέβαια ότι η εξήγηση είναι απλή: καθώς το όλο σχέδιο με την ανατρεπτική τέχνη να πηγαίνει χερι χέρι με τις μπουλντόζες άρχισε να αποκαλύπτεται κάποιοι φοβήθηκαν (είναι και αυτός ο μύθος της τυφλής βίας του επαναστατικού υποκειμένου της αθήνας άλλωστε) και είπαν να κάνουν κι αυτοί μια καταγγελία για να είναι στην κριτική επιτροπή και όχι στο κοινό σε ένα πιθανό διαγωνισμό καρπαζιάς. Αναμφίβολλα αυτό ενδέχεται να έχει δόσεις αλήθειας σε κάποιους απο τους εμπλεκόμενους, αλλά δεν αρκεί για να εξηγήσει τη γενικότερη απονοηματοδότηση της αντίφασης που είναι παρούσα παγκοσμίως.
Το θέαμα λειτουργεί με τη λογική πολυκαταστήματος ή σύγχρονου συμπλέγματος κατοικιών. ακριβώς όπως στο the mall π.χ. μπορεί κάποιος να βρει βιβλία, να δει σινεμά, να ψωνίσει διάφορα προιόντα και να πιει κ ένα ποτό, έτσι και οι σύγχρονοι θεαματικοί θεσμοί φροντίζουν να περιλαμβάνουν και την αντιπολίτευση στην κυρίαρχη ιδέα τους -την πλήρη λεηλάτηση και πραγμοποίηση του ζωικού πεδίου με διάφορες παραλλαγές- στις αισθητικές προτάσεις τους. Και δε χρειάζονται καν να το κάνουν οι ίδιοι: αφού υπάρχουν τόσο πρόθυμοι -και διαβασμένοι- δούλοι, σαν το φουτούρα, ή τους diy καλλιτέχνες -διακοπή για εμετό- του ΔΕΣΤΕ και τόσο ικανοί γραφίστες σαν τους ηρέηζερς.
Και σ'ότι αφορά τους δούλους; Σ'αυτούς η καταγγελία προσφέρει την ψευδαίθηση της απενεχοποίησης, τόσο απο εξωτερική όσο και απο εσωτερική κριτική. Καταγγέλοντας τη φαυλότητα του θεσμού που συμμετέχεις αναιρείς -σε ένα ανατριχιαστικό μαγικό τρυκ του αντεστραμμένου κόσμου του θεάματος- τη φαυλότητα της συμμετοχής σου. Ετσι η αντίφαση απο στοιχείο προβληματισμού γίνεται ένδειξη δημιουργικότητας και προοδευτικότητας. Όσοι επιμένουν να την επισημαίνουν, δε μπορεί παρά να είναι ορθόδοξοι, κομμουνιστές ή οτιδήποτε άλλο απαρχαιωμένο. Οι μεταμοντέρνοι ψεύτες με άλλα λόγια περιφέρουν την αντιφασή τους με περηφάνεια. Είναι το στοιχείο άλλωστε που θα πληρώσει τους μισθούς απο τους μελλοντικούς αφέντες τους.
Την ίδια την αίσθηση της αντίφασης προωθεί άλλωστε και η καθημερινή ζωή. Ο άνθρωπος εξαναγκασμένος να καταναλώνει, να καταθέτει, να οδηγεί αυτοκίνητα και μηχανές, να χρησιμοποιεί προιόντα που έχουν δοκιμαστεί σε ζώα και να ντύνεται με ρούχα που έχουν καταστευαστεί απο παιδάκια ή εξαναγκασμένους κακοπληρωμένους εργάτες, αισθάνεται όλο και περισσότερο τη ματαιότητα της κριτικής της λειτουργίας του συστήματος. Αν δεν καταφέρει να αναζητήσει συλλογικές λύσεις, η δικαιολογημένη ανημπόρια του να βρει τη λύση σε εξατομικευμένο επίπεδο, οδηγεί στην παραίτηση ή το νεοκυνισμό. Η διαφορά βέβαια των ατομικών επιλογών της καθημερινής ζωής με αυτές των συμμετέχοντων στη βιομηχανία του θεάματος, έγκειται τόσο στον ίδιο τον εξαναγκαστικό χαρακτήρα των πρώτων αλλά κυρίως στην ύπαρξη της συνολικής κριτικής μέσω καθαρά συλλογικών διαδικασιών - κάτι που απουσιάζει απο την εν λόγω βιομηχανία.
Ο νεοκυνισμός γίνεται έτσι όλο και πιο δημοφιλής ανάμεσα σε αυτούς που αναγνωρίζουν μεν τον όλεθρο αλλά αρνούνται να κάνουν οτιδήποτε για να τον σταματήσουν. (Και όπως παρατήρησε και ο Feral Faun τι κατάντια για τους κυνικούς του παρελθόντος να λυμαίνονται την έννοια του κυνισμού τόσο ανάξιοι επιγονοί τους). Παλιότερα οι καλλιτέχνες που πουλούσαν τον εαυτό τους σε κάποιο ίδρυμα λεηλασίας, οι επιχειρηματίες που επιχειρούσαν να οικειοποιηθούν ανατρεπτικά κινήματα ή σύμβολα και οι ίδιοι οι θεσμοί της λεηλασίας, προσπαθούσαν να κρύψουν το ρόλο τους. Και υπήρχε και κριτική - κοινωνική και σε κάποιες περιπτωσεις, και εσωτερική. Τώρα πλέον είναι οι πρώτοι που θα βροντοφωνάξουν τι άθλιο ρόλο επιτελούν. Υπονοώντας μ'αυτό τον τρόπο ότι δεν ευθύνονται οι ίδιοι και ότι ταυτόγχρονα δεν υπάρχει άλλη διέξοδος. Το θέμα είναι να καταλάβεις τι συμβαίνει και όχι να κάνεις κάτι γιαυτό. Αλλωστε, δεν υπάρχει τίποτε να κάνεις. Οσοι υποστηρίζουν κάτι άλλο είναι ή δογματικοί και γραφικοί ή αφελείς.
Εχοντας ως δεδομένο ότι τα πάντα έχουν ισοπεδωθεί -και όντας αρκούντως δειλοί και επιλεκτικά τυφλοί ώστε να βρουν ή να δημιουργήσουν κινήματα και ρεύματα όπου ισχύει κάτι διαφορετικό- καταφεύγουν σε ένα νοηματικό πλιάτσικο. Τα ψέμματα που ξεφουρνίζουν είναι απενεχοποιημένα και οι αλήθειες τους συμπτωματικές.
Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι βέβαια, έχει και ο νεοκυνισμός τα καλά του: οδηγεί τους θιασώτες του στην κατάθλιψη και -δυστυχώς σπανίως - στην αυτοκτονία.
Η πληροφορία ρέει όλο και πιο ανεμπόδιστα: δυστυχώς η απαραίτητη προυπόθεση είναι η απώλεια βάρους της. Λέξεις, απόψεις και μηνύματα διατρέχουν πλέον τη σφαίρα του ανθρώπινου με την ταχύτητα του φωτός και άρα αναγκαστικά πρέπει να έχουν μηδενικό βάρος. Να στερούνται δηλαδή νοήματος. Η περιβόητη αμηχανία του μεταμοντέρνου: ένα πολύπλοκο σύνολο χειρονομιών και ασκήσεων ύφους με μια και μόνη κοινή δήλωση. Δεν έχουμε τίποτε να πούμε.
Στη μεταμοντέρνη έρημο του τέλους της ιστορίας τα σύμβολα κείτονται νεκρά, έτσι ο καθένας μπορεί να πλιατσικολογήσει, λίγη αισθητική αποδώ, ένα δυο σύμβολα απο εκεί για να ντύσει την απουσία νοήματος και λόγου. Η συσκευασία άλλωστε μετρά πιο πολύ απο το προιόν. Στα σουπερμάρκετ δεν πωλούνται παρά θεαματικοποιημένες ανάγκες. Η απώλεια γεύσης των φρούτων και λαχανικών έχει και συμβολικό χαρακτήρα: αυτόν της κυρίαρχης έλλειψης ουσίας.
Σε τέτοια στείρα σκατόνερα πλιατσουρίζουν οι νεοκυνικοί: ενώ κάποιοι ασχολούνται με τη διάσωση και την επέκταση των οάσεων στην έρημο του πραγματικού, αυτοί βροντοφωνάζουν ότι πρόκειται για οφθαλμαπάτες. Και αλληλοσπρώχνονται για να προλάβουν να πιάσουν με το στόμα και με θεαματικό επιτόπιο άλμα τα κομματάκια τροφής που τους ταίζουν οι αφέντες τους.
esy anonume tilt pou kaneis diakoph gia emeto me toys diy kallitexnes ebales kai ton eauto sou mesa pou kunhgas tous pitsirikades me to kouti gia na toy pareis ena europoulo? (diakoph gia xesimo, tha skoupisto me oikologiko xarti proion ths mikrooikonomias toy diy)
alla se katalabaino. exeis parei to mpoulo apo ta anarxika stekia (gia thn akribeia ston edosan) kai paparologeis enantion ton kallitexnon. esu pou eisai enas apo autous + to oti exeis kanei kai sunergasies me mousikous pou summeteixan sth biennale
oso gia to diktuo: einai gnosto oti autoi kinountai opou uparxei pelateia, opote no comment. mporei na toys deis na kanoun ton taxitzh kai exo ap to galea ama laxei.
eseis futuristes (leme tora) na xerete oti otan kanete mia malakia kai prospathite na thn diorthosete diplasiazetai ton ogko ths malakias.
einai sa na ftineis kapou kai meta na phgaineis na to glifeis
exete plaka pantos oloi edo mesa. h metamonterna politistikh athina sfadazei...
piso roufianoi, empros suntrofoi
χα. πλάκα έχει, τέτοιο οχετό ψεμμάτων καιρό είχα να δω. αυτό είναι το θέμα με τα ανώνυμα mail σε blogs< λες ότι σου κατεβαίνει. αλλά έχει κ την φάση του. ρε τα κακόμοιρα τα πιτσιρίκια πάντως. να μετά την ατυχή ιστορία μου με τα @στέκια, σου ρεθι να πεις κ τίποτε για εμπλοκη σε σατανιστικές ή ακόμη καλύτερα ακροδεξιές ομάδες, προχώρα, κ διορθώνω εγώ τις όποιες ατέλειες.
το κείμενο για την αντίφαση πάντως δεν το΄χω ανεβάσει εγώ εδώ, (όχι ότι με ενοχλεί) αν θέλει αυτός που το ανέβασε ας ρίξει μια ειδοποίηση.
πισω ρουφιάνοι πραγματικά (και μπρος ψέυτες) διέξοδοι ελάχιστοι
tiltrecordings.org
ρε μπας και ηρθε η ωρα για μια αναδρομικη στον τιλτ; αρκετα αντεργκρουντ δειχνει και μιλαει και την αναρχικη γλωσσα σαν μητρικη. Φωκιδη τσεκαρε τον, ή μηπως και εσυ ναντια που την εχεις δει και πανκ ροκ τωρα τελευταια...
oute oti ebgales cd me ton kouliga (family battle snake) einai psema, oute oti kunhgas ta pitstirikia stis diy sunaulies sou gia na toys pareis 1 euro apo auto pou den exoun, oute oti exeis parei to mpoulo apo anarxika stekia. kanenas oxetos psematon.
ola alithia.
kai episis autos pou krazei kati den paei na to dei kai na to kanei kai report sto site tou. h paei kai to xalaei h adiaforei. ante tora, pes ston suntrofo sou na mas pei poios einai.
ΠΟΛΥ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΑΥΤΟ:
...Έτσι, δεν μας φαίνεται διόλου αντιφατικό να εκθέτουμε στην γκαλερί μας έργα που πραγματεύονται την ετερότητα, την παρέκκλιση, τον αποκλεισμό, την επανάσταση, την ουτοπία· μπορούμε να είμαστε όσο «αντισυμβατικοί» και «ριζοσπάστες» θέλουμε στις διακηρύξεις μας...
ΟΛΟΙ ΒΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΣΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ... ΠΛΑΚΑ ΕΧΕΙ!
Είναι όντως περίεργο και άξιο λόγου το γεγονός του ότι οι περισσότερες «σοβαρές – ακαδημαϊκές» κριτικές προς το φαινόμενο “ReMap KM” έγιναν από φορείς, ομάδες, άτομα που συμμετέχουν και αυτές – αν όχι στο ReMap, τουλάχιστον στην DestroyAthens.
(η σχέση βέβαια μεταξύ αυτών των δύο διοργανώσεων είναι λίγο θολή, από την μία το ReMap είναι παράλληλη εκδήλωση τις DestroyAthens, που αυτό σημαίνει, κατά μια έννοια, πως η δράση είναι σχετικά αυτόνομη και παράλληλη, στηρίζεται δηλαδή στην βασική διοργάνωση, αλλά δεν είναι μέρος της· και από την άλλη η εταιρία – ή κάτι τέτοιο – «ΚΜ» παρουσιάζεται ως κυρίως σπόνσορας τόσο του ReMap KM, όσο και της DstroyAthens (!))
Από την άλλη πλευρά όμως, το γεγονός αυτής της σύμπτωσης είναι και λογικό. Η διοργάνωση αυτή είναι ότι πιο μεγάλο και «σοβαρό» έχει γίνει, από πλευράς σύγχρονης τέχνης, στην Αθήνα έχοντας παράλληλα και έναν - εικονικό μεν – αλλά σχετικά “underground” χαρακτήρα.
Αυτό σημαίνει ότι περιλαμβάνει και συνεργάζεται με αυτούς που έχουν λόγο και δραστηριοποιούνται πρακτικά και αναλυτικά με την τέχνη / πολιτική / πόλη (στην Αθήνα), είναι καλοί σε αυτό που κάνουν π.χ. Erasers και έχουν ανάλογο χαρακτήρα π.χ. εκδόσεις Futura. Αυτό εμένα δεν μου φαίνεται σαν αντίφαση. Αντίθετα, πιστεύω πως είναι ενδιαφέρον και ελπιδοφόρο. Όπως λέει και στο post: «Το θέμα όμως δεν είναι η γνώση αυτής της κατάστασης αλλά η επίγνωσή αυτής μας της γνώσης. Μόνο αυτή η επίγνωση του ότι γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει ενώ με τον έναν ή τον άλλο τρόπο συμμετέχουμε μπορεί να μας βγάλει από το αδιέξοδο». Ο καθένας πια που δραστηριοποιείται στον χώρο, έχει και την ανάγκη με κάποιον τρόπο να βγάλει τα προς το ζην. Δεν νιώθω πως με αυτόν τον τρόπο αυτοί που από τη μία συμμετέχουν και από την άλλη κάνουν σοβαρή κριτική (και όχι αερολογίες τύπου «κενού») μας κοροϊδεύουν, ούτε πως είναι τεράστιες εταιρίες που εκμεταλλεύονται καταστάσεις, ούτε το future, ούτε οι Erasers είναι κάτι τέτοιο. Αυτό είναι ένα μεγαλύτερο θέμα πια στον δυτικό κόσμο… και σε πολλά θέματα ηθικής – δράσης – διαβίωσης. Μια άποψη είναι πως ο καλύτερος τρόπος δράσης είναι ο «από τα μέσα». Συμμετοχή – κριτική – δράση ένας τρόπος που είναι δύσκολο να διατηρηθεί σε μια ισορροπία (και να μην παρασυρθείς ούτε προς την συμμετοχή, την ψεύτικη κριτική και τη μη-δράση, αλλά ούτε και στην μη-συμμετοχή και σε μια απομονωμένη και ίσως χωρίς νόημα κριτική και δράση).
Αποκωδικοποίηση....: θρησκειών, μυθολογιών, ψυχής, σιωπής,.....
Σχηματοποίηση λόγου, κοσμογονία, θεογονία,.....
URL : www.siopi.gr
Γεια.....
Δημοσίευση σχολίου